SCT Kraków: Kamery kontrolne i automatyczny system weryfikacji
Autorstwa Redakcja Radia Strefa Muzy na 2025-12-10
Lokalizacja i działanie: Kamery kontrolujące Strefę Czystego Transportu w Krakowie
Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie wymaga skutecznego systemu kontroli pojazdów. Władze miasta zdecydowały się na wdrożenie automatycznego systemu opartego na kamerach odczytujących tablice rejestracyjne, które będą rozmieszczone w strategicznych punktach na obwodzie Strefy.
Kontrola SCT będzie prowadzona głównie z wykorzystaniem technologii Automatycznego Rozpoznawania Tablic Rejestracyjnych (ANPR). System ten ma działać na zasadzie weryfikacji danych z odczytanej rejestracji z bazą Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK).
Gdzie znajdą się kamery?
Kamery do kontroli SCT zostaną zainstalowane na granicach wjazdu i wyjazdu ze Strefy Czystego Transportu, która w Krakowie jest wyznaczona w większości przez linię IV obwodnicy miasta.
-
Główne drogi wjazdowe: System monitoringu obejmie wszystkie główne arterie komunikacyjne prowadzące do centrum Krakowa, które przecinają granice SCT. Kamery będą zlokalizowane tak, aby rejestrować pojazdy wjeżdżające i wyjeżdżające z obszaru objętego ograniczeniami.
-
Punkty kluczowe na obwodzie: Specjalne zestawy kamer zostaną zainstalowane na najbardziej ruchliwych skrzyżowaniach i węzłach komunikacyjnych, które stanowią bramy do Strefy.
Ważne: Kamery będą rozmieszczone wyłącznie na obwodzie SCT. Nie planuje się umieszczania ich wewnątrz Strefy. Kierowca, który minie granicę Strefy, będzie musiał liczyć się z tym, że system zarejestrował wjazd.
Jak działa automatyczna kontrola?
System kontroli opiera się na następujących krokach:
-
Odczyt rejestracji: Kamera rejestruje tablicę rejestracyjną pojazdu wjeżdżającego do SCT.
-
Weryfikacja w bazie CEPiK: Numer rejestracyjny jest automatycznie przesyłany do bazy CEPiK, która zawiera dane o pojeździe – przede wszystkim rok produkcji oraz normę emisji spalin Euro.
-
Sprawdzenie uprawnień: System weryfikuje, czy pojazd spełnia minimalne normy Euro 4 (benzyna) lub Euro 6 (diesel) lub kryterium wieku (np. Euro 4/2005 dla benzyny, Euro 6/2014 dla diesla). Sprawdza również, czy pojazd ma zwolnienie (np. jako auto mieszkańca Krakowa sprzed 26.06.2025 r.).
-
Decyzja: Jeśli system stwierdzi nieuprawniony wjazd (i brak zwolnienia), generuje informację o potencjalnym naruszeniu, która jest następnie weryfikowana przez uprawnione służby (np. Straż Miejską).
Co zrobić, aby uniknąć mandatu?
Ponieważ kontrola jest automatyczna, najważniejsze jest upewnienie się, że:
-
Pojazd spełnia normy SCT (Euro 4/6 lub odpowiedni rok produkcji).
-
Mieszkańcy Krakowa: Zarejestrowali swój pojazd w systemie ZTP, jeśli nabyli go przed 26 czerwca 2025 r. (i chcą skorzystać z bezterminowego zwolnienia).
-
Pojazdy zagraniczne: Zostały zgłoszone i posiadają odpowiednie uprawnienia lub zezwolenia na wjazd.
Skuteczność systemu zależy od dokładności baz danych, dlatego Zarząd Transportu Publicznego apeluje o sprawdzenie danych swojego pojazdu w CEPiK.