Wojna festiwalowa w Polsce: Open’er vs. Orange. Gwiazdy uciekają!
Autorstwa Redakcja Radia Strefa Muzy na 2025-12-13
Wojna o Daty! Największe Polskie Festiwale Ryzykują Utraty Gwiazd Światowego Formatu!
Organizatorzy wchodzą sobie w paradę. Agenci są wściekli, a polscy fani mogą pożegnać się z wielkimi headlinerami. Eksperci prognozują podwyżki cen biletów nawet o 20%.
Na polskim rynku festiwalowym wybuchła wojna o terminy i największe gwiazdy! Organizatorzy największych letnich wydarzeń, w tym Open’er Festival w Gdyni, Orange Warsaw Festival i Festiwal Tauron Nowa Muzyka w Katowicach, po raz kolejny ogłosili daty swoich imprez w bliskiej, a czasami kolizyjnej ze sobą, odległości.
Jak Rywalizacja Drenażuje Portfele Fanów
Ta walka o dominację, zamiast rozwijać scenę i dawać fanom wybór, prowadzi do ryzykownych sytuacji negocjacyjnych i finansowych turbulencji:
-
Agenci największych światowych gwiazd muzycznych (tzw. headlinerów) są zirytowani koniecznością wybierania między konkurencyjnymi polskimi imprezami, często w tym samym regionie Europy Środkowej. Zamiast zaplanować optymalną logistycznie serię koncertów, agencje pomijają Polskę na rzecz rynków bardziej skonsolidowanych (np. Niemcy, Benelux).
-
Konkurencja podbija stawki za koncerty w trybie licytacji. Zagraniczni artyści wiedzą, że polscy organizatorzy są gotowi płacić o 10-15% więcej niż na innych rynkach. To przekłada się na drastyczny wzrost cen biletów dla polskiej publiczności. Eksperci prognozują, że ceny karnetów na 2026 rok mogą wzrosnąć o kolejne 15-20%.
-
Co gorsza, kolidujące daty oznaczają, że Polska jest postrzegana jako rynek mniej atrakcyjny logistycznie. W efekcie, zamiast wielkich, ekskluzywnych ogłoszeń na festiwalach, fani mogą zobaczyć powtarzających się artystów lub gwiazdy niższej rangi.
Apel o Kooperację: Eksperci apelują do organizatorów o kooperację i wytyczanie jasnych, niekolidujących kalendarzy. Tylko skoordynowane działania mogą poprawić pozycję negocjacyjną polskiego rynku muzycznego na arenie międzynarodowej i ostatecznie obniżyć koszty dla konsumentów.