Teraz Gramy

Title

Artist

Teraz

Radio Strefa Muzy

00:00 24:00

Wspieraj Autora na Patronite
Teraz

Radio Strefa Muzy

00:00 24:00

Wspieraj Autora na Patronite

Nowy podatek od aut spalinowych 2026. Znamy stawki i zasady

Autorstwa na 2025-12-17

Nowa opłata od posiadania aut spalinowych. Rząd odkrywa karty: kto zapłaci najwięcej?

To już nie tylko plany, ale konkretne założenia legislacyjne. Od 2026 roku właściciele samochodów z silnikami spalinowymi w Polsce muszą liczyć się z nowym obciążeniem finansowym. Podatek od posiadania pojazdów emitujących spaliny ma być narzędziem, które skłoni Polaków do przesiadki na ekologiczny transport. Resort klimatu przedstawił wstępne mechanizmy naliczania stawek.

Rok produkcji i norma Euro kluczowe dla portfela

W przeciwieństwie do jednorazowej opłaty rejestracyjnej, nowy podatek będzie płatny corocznie. Jego wysokość nie będzie jednakowa dla wszystkich. System ma być skonstruowany tak, aby promować nowsze technologie. Główne kryteria to:

  1. Norma emisji spalin (Euro): Im starsza norma (np. Euro 3 lub Euro 4), tym wyższa stawka podatku.

  2. Emisja CO2: Parametr ten zostanie zaczerpnięty z dowodu rejestracyjnego pojazdu.

  3. Pojemność silnika: W przypadku starszych aut, gdzie dane o emisji są niepełne, to właśnie pojemność będzie bazą do naliczenia opłaty.

Kto zostanie potraktowany ulgowo?

Rząd zapowiada system dopłat i zwolnień, aby uniknąć oskarżeń o uderzanie w najuboższych. Z opłaty mają być wyłączeni:

  • Właściciele samochodów elektrycznych i wodorowych.

  • Osoby posiadające auta zabytkowe (na tzw. żółtych tablicach), o ile nie są one użytkowane codziennie.

  • Gospodarstwa domowe o najniższych dochodach (przewidziano mechanizm osłonowy w formie bonu transportowego).

„Celem nie jest ukaranie posiadaczy starszych aut, ale realne zmniejszenie emisji w centrach miast. Środki z tego podatku w całości zasilą Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, z którego finansujemy dopłaty do zakupu elektryków i rozwój sieci ładowarek” – tłumaczą autorzy projektu.

„Podatek od luksusu” dla dużych SUV-ów

Dodatkowym elementem reformy ma być tzw. mnożnik wagowy. Oznacza to, że ciężkie i duże samochody (typu SUV), nawet jeśli są stosunkowo nowe, mogą zostać objęte wyższą stawką ze względu na ich wpływ na infrastrukturę drogową oraz większe zużycie energii/paliwa.


Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Został wykryty Ad Blocker!!!

Aby korzystać z tej strony rozgłośni radiowej Radio Strefa Muzy - Wyłącz Ad Block\'a!

Powered By
100% Free SEO Tools - Tool Kits PRO
Potrzebujesz kompleksowej usługi? Szamba, transport i profesjonalny montaż znajdziesz na Materiały do pobrania w jednym miejscu.