Nowy podatek od aut spalinowych 2026. Znamy stawki i zasady
Autorstwa Redakcja Radia Strefa Muzy na 2025-12-17
Nowa opłata od posiadania aut spalinowych. Rząd odkrywa karty: kto zapłaci najwięcej?
To już nie tylko plany, ale konkretne założenia legislacyjne. Od 2026 roku właściciele samochodów z silnikami spalinowymi w Polsce muszą liczyć się z nowym obciążeniem finansowym. Podatek od posiadania pojazdów emitujących spaliny ma być narzędziem, które skłoni Polaków do przesiadki na ekologiczny transport. Resort klimatu przedstawił wstępne mechanizmy naliczania stawek.
Rok produkcji i norma Euro kluczowe dla portfela
W przeciwieństwie do jednorazowej opłaty rejestracyjnej, nowy podatek będzie płatny corocznie. Jego wysokość nie będzie jednakowa dla wszystkich. System ma być skonstruowany tak, aby promować nowsze technologie. Główne kryteria to:
-
Norma emisji spalin (Euro): Im starsza norma (np. Euro 3 lub Euro 4), tym wyższa stawka podatku.
-
Emisja CO2: Parametr ten zostanie zaczerpnięty z dowodu rejestracyjnego pojazdu.
-
Pojemność silnika: W przypadku starszych aut, gdzie dane o emisji są niepełne, to właśnie pojemność będzie bazą do naliczenia opłaty.
Kto zostanie potraktowany ulgowo?
Rząd zapowiada system dopłat i zwolnień, aby uniknąć oskarżeń o uderzanie w najuboższych. Z opłaty mają być wyłączeni:
-
Właściciele samochodów elektrycznych i wodorowych.
-
Osoby posiadające auta zabytkowe (na tzw. żółtych tablicach), o ile nie są one użytkowane codziennie.
-
Gospodarstwa domowe o najniższych dochodach (przewidziano mechanizm osłonowy w formie bonu transportowego).
„Celem nie jest ukaranie posiadaczy starszych aut, ale realne zmniejszenie emisji w centrach miast. Środki z tego podatku w całości zasilą Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, z którego finansujemy dopłaty do zakupu elektryków i rozwój sieci ładowarek” – tłumaczą autorzy projektu.
„Podatek od luksusu” dla dużych SUV-ów
Dodatkowym elementem reformy ma być tzw. mnożnik wagowy. Oznacza to, że ciężkie i duże samochody (typu SUV), nawet jeśli są stosunkowo nowe, mogą zostać objęte wyższą stawką ze względu na ich wpływ na infrastrukturę drogową oraz większe zużycie energii/paliwa.